Onlangs heb ik, voor mijn werk, het boek ‘Leren lezen doe je met je lijf’ gelezen van Marijke van Vuure. In dit boek komen twee dingen voor mij heel duidelijk naar voren: motoriek en ritmiek spelen een belangrijke rol bij het leren lezen en het leren van taal. En laat dat nou juist de doelgroep aangaan waarmee ik werk: leerlingen met TOS. šŸ™‚

Maar hoe kan volgens Marijke motoriek en ritmiek geoefend worden? Muziek!
Ik werd er uiteraard heel blij van dat Marijke het belang van muziek onderschrijft. Het beoefenen van een muziekinstrument zorgt ervoor dat meerdere hersengebieden worden aangesproken. Je bent bezig met motoriek, ritmiek, ademhaling, concentratie, enz. Dit zou het leren lezen positief beĆÆnvloeden doordat de hersenhelften goed samenwerken.
De motoriek en ritmiek is ook te oefenen middels bijvoorbeeld Bal-A-Vis-X, iets waar ik later graag nog een cursus in zou willen volgen.

Komende tijd zal ik zoveel mogelijk in praktijk brengen wat in ‘Leren lezen doe je met je lijf’ is beschreven.
Mooi hoe muziek weer belangrijk wordt in het onderwijs!